Friday, February 11, 2011

IMBAS SAAT DIOPERATE

Apabila diingatkan balik tarikh aku operate masa seminggu lepas minggu MMS..6/7/2009 ...memang itulah kenangan kena operate yg aku takkn dilupakn sampai bila2.. First sekali saat aku diberitahu oleh doktor yg aku ade ovarian cyst..

Ovarian cyst di mcm ketumbuhan kat ovari...punca tak dpt dikenal pasti..doktor pun ckp benda ni normal berlaku kat perempuan..tapi ovarian cyst ni bukan kanser la.. kalau kita dah ditakdirkan kena penyakit tu kita kena tabah sgt2.. 



gambaran ovarian cyst dari internet...menakutkan je..huhu



Aku yg dpt tahu mula2 mestilah rasa nak nangis..sape yg tak takut kan.. Ia melibatkan soal hidup & mati...umi aku pun risau... tapi setelah diberi penerangan oleh doktor aku takdelah rasa takut sgt..

Masa aku pegi medical checkup nak msuk UiTM la baru dpt kesan penyakit ni..sebelum tu mmg aku tak rasa ape2 sakit kat perut pun..cuma perut akan besar mcm org mengandung 3 bulan la...hehe.. nasib baik bila keluar tak nampak sgt perut besar..huhu





Saat operation tu yg paling ditakuti sekali...malam sebelum operation tu mmg dah tak blh nak tido sbb takut sgt2..doktor ckp aku tak boleh mkn sayur sblm operation tu..nasib baik tak boleh mkn..klau kena mkn confirm la aku taknak...hehe..






Awal pagi lagi bangon buat solat hajat dulu..nervous punye pasal...Semasa masuk di dalam tempat operation tu mmg dah redha sgt2...dgn lighting yg byk & doktor bius,doktor bedah ..kalau ditakdirkan time operation tu meninggal..mungkin aku dah takde kat sini lagi hari ni.. 

Alhamdulillah operation berjalan dgn lancar & aku dibedah secara menegak di bahagian perut.. sakit gila bila nak batuk.. ketumbuhan kat ovari yg dikeluarkan ialah dlm 2kg lebih..dah mcm berat baby je..huhu.. Aku terpaksa duduk hospital selama 5 hari nak bagi jahitan betul2 pulih.. 

Balik rumah je memang kena berpantang mcm org bersalin...mcm2 tak boleh makan.. makan ikan haruan & ubat utk sembuhkan jahitan kat dalam..mmg tak sedap..huhu.. 

Aku cuti sebulan start lepas minggu MMS tu..aku taknak extend..jadi teruskan jugak belajar walaupun masuk sebulan kemudian tu tak tahu ape2 langsung..kwn pn tak kenal lagi... Aku tetap pegi MMS tu..siap lari2 lagi sebelum operation tu..hehe

Alhamdulillah sehingga ke hari ini aku sihat..harap2 takde effect ape2 kat badan aku.. Doktor cakap ovari sebelah kiri aku still ok...masih boleh berfungsi.. Ovari sebelah kanan aku terpaksa dibuang semasa operate tapi ade lagi ovari sebelah kiri.. 

kata hati : bersyukur la dgn nyawa yg Allah masih beri kat kita....

3 comments:

  1. ak tringat time ak kena operate dulu wey..da nk msuk 2 thn da.. :)

    ReplyDelete
  2. tahu xpe..kenangan tu takkn hilang smpai ble2 kan... :)

    ReplyDelete